KONSEP MASALIH MURSALAH DAN KEDUDUKANNYA SEBAGAI SUMBER HUKUM
Nama :
Nurul Shifa Mohd Nawi.
PENGERTIAN MASLAHAH DAN MAFSADAH
Maslahah:
1- Sesuatu yang padanya kebaikan yang kuat.
2- Sifat bagi perbuatan yang menghasilkan kebaikan, iaitu
manfaat daripadanya, sentiasa atau
kebiasaan bermanfaat, untuk ramai atau untuk individu.
Mafsadah:
1-Apa yang berlawanan dengan maslahah, iaitu sifat bagi
perbuatan yang menghasilkan kebinasaan, iaitu kemudaratan, sentiasa atau
kebiasaan, untuk ramai atau untuk individu.
PENGERTIAN MASALIH MURSALAH
Menurut ilmu BAHASA:
Ibn Manzur menjelaskan bahawa perkataan maslahah bererti
kebaikan, di mana ia merupakan kata tunggal kepada al-masalih
(والمصلحة الصلاح، والمصلحة واحدة المصالح)
. Perkataan maslahah mempunyai persamaan dengan perkataan
manfa’ah sama ada dari segi wazan mahupun dari segi pengertian, di mana ia
merupakan kata terbitan yang bererti kebaikan(al-salah) iaitu sama dengan
perkataan manfa’ah yang bererti kemanfaatan.
Menurut ISTILAH pula:
al-Maslahah: ialah mendatangkan kemanfaatan dan menolak
kemudharatan iaitu keburukan.
Jenis-jenis maslahah:
1-al-Masalih al-Mu’tabarah.
2-al-Masalih al-Mulghah.
3-al-Masalih al-Mursalah.
MASALIH MU’TABARAH
PENGERTIAN: Maslahah yang secara tegas diakui syariat dan
telah ditetapkan ketentuan-ketentuan hukum untuk merealisasikannya seperti
untuk menjaga agama, jiwa, akal, keturunan/maruah dan harta.
Contohnya: jihad untuk menjaga agama, qisas untuk menjaga
jiwa, hudud tentang minum arak untuk menjaga akal, hudud tentang zina dan qazaf
untuk menjaga keturunan dan hudud tentang mencuri untuk menjaga harta.
MASALIH MULGHAH
PENGERTIAN: sesuatu yang dianggap maslahah oleh akal fikiran
tetapi dianggap palsu kerana kenyataannya bertentangan dengan ketentuan
syariat.
Contohnya: anggapan bahawa menyamakan pembahagian warisan
antara anak laki-laki dan anak wanita adalah maslahah akan tetapi kesimpulan
seperti itu bertentangan dengan ketentuan syariat. Ayat 11 surah an-Nisa’ menegaskan bahawa pembahagian anak lelaki dua
kali pembahagian anak perempuan, firman Allah: (Allah mensyariatkan kepadamu
tentang (pembahagian harta pusaka) anak-anakmu, iaitu bahagian seorang anak
lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan)(an-Nisa’,11).
HUJAH ULAMA’ YANG MENOLAK MASALIH MURSALAH SEBAGAI DALIL
HUKUM DAN PERBINCANGANNYA.
a)Sesungguhnya Pemilik syariat Yang Maha Bijaksana,
mensyariatkan kepada hambaNya apa yang memberi maslahah bagi mereka, maka Dia
tidak lalai tentang maslahah dan tidak meninggalkan maslahah untuk hambaNya
tanpa mensyariatkannya.
Hakikatnya hujah ini kuat pada zahirnya, tetapi lemah ketika
ia tidak bercampur dengan yang lain, maka syariat itu benar, kadang-kadang
maslahah bagi hamba itu ada dan disyariatkan daripada hukum apa yang
menyampaikan kepada maslahah itu tetapi tidak didatangkan nas pada semua
bahagian maslahah sehingga hari kiamat dan didatangkan nas pada sebahagiannya
kerana sebahagian maslahah itu berubah dan bertukar dan asalnya adalah teguh
tidak berubah.
b)Masalih mursalah adalah di antara masalih mu’tabarah dan
di antara masalih mulghah, maka tidaklah penambahannya dengan masalih
mu’tabarah lebih utama daripada penambahannya dengan masalih mulghah.
Hujah ini juga adalah lemah kerana asalnya ialah menjaga
maslahah, dan pembatalan maslahah ialah pengecualian. Maka penambahan maslahah
yang didiamkan daripadanya, yang zahir kebaikannya, adalah dengan maslahah
mu’tabarah lebih utama daripada penambahan dengan maslahah mulghah.
c)Pengambilan maslahah menjadikan orang-orang jahil berani
ke atas pensyariatan hukum-hukum, maka terjadilah percampuran dalam hukum-hukum
syariat dan membuka pintu bagi mereka yang mengikuti hawa nafsu (pemerintah-pemerintah,
qadi-qadi dan seumpamanya yang mempunyai kuasa) untuk mengikuti apa yang mereka
kehendaki, membina hukum-hukum atas hawa nafsu mereka selepas memakaikannya
dengan pakaian maslahah.
HUJAH ULAMA’ YANG MENERIMA MASALIH MURSALAH SEBAGAI DALIL HUKUM
1)Sesungguhnya syariat tidak diletakkan kecuali untuk
menguatkan maslahah hamba, nas-nas syariat dan hukum-hukumnya yang
berbagai-bagai menunjukkan perkara itu, maka pengambilan masalih mursalah
adalah menyepakati syariat dan asasnya serta tujuannya.
As-Syatibi berkata: (Syariat itu semuanya maslahah: sama ada
menolak keburukan atau mendatangkan kebaikan).
2)Sesungguhnya maslahah manusia dan jalan-jalan mereka untuk
sampai kepada maslahah ini berubah dengan perbezaan keadaan, situasi dan zaman
dan tidak mungkin batasannya mendahului, dan tidak lazim bagi batasan ini
selagi mana Pemilik syariat menunjukkan penjagaan maslahah, maka apabila kita
tidak mengambil kira daripadanya kecuali apa yang didatangkan dalil yang khas
untuk mengambilnya terjadilah kesempitan kita itu luas, berlalulah ke atas
ciptaan itu maslahah yang banyak, dan ini tidak menyepakati keumuman syariat
dan berkekalannya maka jadilah ia tidak sahih.
3)Sesungguhnya para mujtahid daripada kalangan sahabat dan
mereka yang datang selepas mereka membawa ijtihad mereka untuk menjaga
kemaslahatan dan membina hukum-hukum ke atasnya tanpa ada yang ingkar walau
seorang pun daripada mereka, iaitu apa yang menunjukkan benarnya usul ini dan
benarnya tujuan ini maka terjadilah ijma’.
SYARAT BERAMAL DENGAN MASALIH MURSALAH
PERTAMA: Sepadan/selari, iaitu: hendaklah maslahah sepadan
dengan maqasid/objektif Pemilik syariat.
KEDUA: Hendaklah zatnya munasabah yang diterima oleh akal
dan sekiranya diyakini mempunyai maslahah dari hukum itu iaitu membawa manfaat.
KETIGA: Hendaklah pengambilannya untuk menjaga darurat atau
mengangkat kesempitan, kerana firman Allah Taala: (dan tidaklah dijadikan ke
atasmu pada agama itu kesempitan)(al-Hajj,78).
2 lagi syarat lain
padanya iaitu: hendaklah maslahah yang disusun atas pensyariatan hukum itu
maslahah yang hakiki bukannya samar, dan hendaklah maslahah itu umum bukannya
khas, iaitu meletakkan hukum untuk kemaslahatan umum manusia bukannya untuk
kemaslahatan individu atau kumpulan tertentu.
PENDAPAT IMAM SYATIBI
Rahimahullah berkata dalam “Al-I’tisam”: “sesungguhnya hasil
masalih mursalah kembali kepada penjagaan perkara daruri dan mengangkat
kesempitan yang lazim dalam agama dan kembalinya ia kepada penjagaan daruri
dari bab( tidak sempurna perkara wajib melainkan dengannya). Maka ia merupakan
cara-cara dan bukan maqasid dan kembalinya ia kepada mengangkat kesempitan
dengan pengembalian yang meringankan bukan memberatkan”.
Imam Syatibi berkata: “cara-cara” menjelaskan apa yang kita
tuju kepadanya, dan katanya: “dan bukan maqasid”, ialah membalas setiap apa
yang dikatakan dengan menjadikan sesuatu
maslahah dalil kepada keharusannya. Justeru maqasid ialah keputusan sesuatu
perbuatan dan perbuatan itu hukumnya daripada syara’, akan tetapi cara/wasilah
kepada perbuatan ialah yang diambil binaan atas masalih mursalah.
PENDAPAT IMAM QARAFI
Adapun apa yang dimaksudkan al-Qarafi bahawa Masalih
Mursalah tidak menunjukkan sesuatu yang jauh dengan apa yang dikehendaki
as-Syatibi dan beliau tidak bermaksud menjadikan Masalih Mursalah sebagai
sumber pensyariatan.
Secara teliti baginya ialah maslahah yang difahami akal
bahawa ia menurut dalil umum atau kulliyy, maka termasuk di bawah dalil
tersebut tanpa ada dalil khas ke atasnya.
Saksi/bukti yang diambil kira dengan apa yang dibincangkan
oleh al-Qarafi ialah apa yang dibuktikan akal tentang kesahihan fahamannya atau
hukumnya memasukkan masalah itu di bawah dalil tersebut.
PENDAPAT IMAM ‘IZUDDIN ABDUL SALAM
Imam Izuddin Abdul Salam menolak pensyariatan dibina atas
Masalih Mursalah. Masalih Mursalah di sisinya ialah hukum-hukum syariat. Beliau
berkata: Maslahah dunia dan mafsadahnya yang terbesar ialah apa yang diketahui
dengan akal.
Kemudian beliau berkata:”Adapun maslahah yang diketahui dan
sebab-sebabnya dan mafsadahnya maka tidak diketahui kecuali dengan syara’.
Kesimpulan daripada itu bahawa maslahah dan mafsadah tidak diketahui melainkan
dengan syara’ kerana maslahah dunia dan mafsadahnya iaitu maslahah mengikut
hawa nafsu atau ketetapan akal tidak ada apa-apa jika dinisbahkan kepada
maslahah akhirat dan mafsadahnya.
Maka maslahah ialah apa yang disuruh oleh syara’ dan
mafsadah ialah apa yang dilarang oleh syara’. Ini adalah matlamat pendapat yang
mengatakan tidak dikira maslahah itu sumber atau usl pensyariatan. Ini
menjelaskan penggunaan kalimah “maslahah” bukanlah menunjukkan maslahah dengan
pandangan atau hawa nafsu atau akal tetapi maslahah itu ialah hukum syar’ie dan
apa yang ditunaikan hukum syar’ie. Bahkan apabila membiarkan sesuatu perkara
kepada akal maka kadang-kadang ia menetapkan
masalih atau mafsadah bertentangan dengan apa yang ada dalam syara’, dan
perlu diambil kira adalah daripada syara’ sahaja.
PENDAPAT IMAM GHAZALI
Imam al-Ghazali dalam kefahamannya tentang maslahah sama
seperti mazhab Imam Izuddin Abdul Salam. Beliau tidak berpendapat bahawa
maslahah ialah apa yang ditetapkan akal atau manusia, maka beliau berkata:”Adapun
maslahah ialah ibarat pada usl pada penarikan manfaat dan penolakan mudharat
dan kita tidak maksudkan bahawa penarikan manfaat dan penolakan mudarat ialah
objektif/maksud bagi (makhluk) ciptaan dan memperbaikinya dalam menghasilkan
objektifnya, tetapi yang kita maksudkan dengan maslahah ialah menjaga maksud
syara’ dan maksud syara’ daripada (makhluk) ciptaan ada lima iaitu menjaga
agama mereka, jiwa mereka,akal mereka, maruah mereka dan harta mereka.”
Kita mahu maslahah ialah menjaga maksud/matlamat syara’ dan
maksud syara’ diketahui dengan al-Quran, Hadith dan Ijma’ maka setiap maslahah
yang tidak menunjukkan kepada menjaga maksud yang difahami daripada al-Quran,
Hadith dan Ijma’ maka ia masalih yang asing/pelik yang tidak bersesuaian dengan
kelakuan syara’ maka ianya batil yang dibuang.
WA ALLAHU A’LAM
-Hasil kerja ini dikritik oleh murabbi. Kata beliau:
terjemahan saya dibuat secara tidak menyeluruh. Hasilnya, ayat terjemahan tidak
dapat/sukar difahami secara yang sepatutnya. *-*
No comments:
Post a Comment