Friday, September 10, 2010

Kita yang lemah,belajarlah!

...bismillahirrahmanirrahim...

Jiwaku tidak tenteram.Semua tingkah jadi resah.serba tidak kena.Sudahlah study banyak lagi tak dicover,dihimpit pula ujian perasaan.

Bilik berhawa panas bak oven itu semakin meracaukan hati dan fikiran.Allah,tolong..aku perlu Kamu.

Sakinah yang baru pulang dari kuliah melemparkan senyuman manis buat kawan kesayangannya itu.Hatinya gembira.Dapat kek dari Sarah rupanya.Muka masam mencuka dariku tidak diendahkan langsung oleh Sakinah.Terus melangkah ke dapur,ingin menyimpan keknya dalam fridge.Bunyi pintu peti dikuak bersama nyanyian riang si primadona zaman moden..haha.tak kuasa aku melayan telatah sahabatku itu.Tetapi,mujurlah ada dia.Meredakan sedikit keresahan hati ini.

"Zu,kita makan firakh masywi(sejenis masakan ayam arab) nak ari ni?Aku dah beli kat ammu Khamis tadi.Ha,'inab abang arab kau pun aku dah belikan jugak.Wah,bestnyer bukak puasa ni.",jerit Sakinah dari dapur.

Erk,abang arab aku apenyer.Ape punyer kawan.

"Yelah,kau masaklah nasik and kita bleh bukak puasa sama-sama",balasku berbasi-basi.

Begitulah hidup kami di sini.Perantauan Nil yang menjanjikan seribu satu macam peristiwa menarik jika dikongsi.Jauh dari mak ayah menjadikan hubungan kami seperti adik-beradik.Suasana Ramadhan disini amat berbeza dari Malaysia.Rohnya sudah terasa seawal hujung Syaaban.Berduyun-duyun kedai menjual fannus atau kami memanggilnya tanglung Ramadhan.Ada yang kecik,ada jual sebesar orang dewasa.Awal Ramadhan disambut dengan meriah sekali.Bunyi mercun dari kanak-kanak akan kedengaran apabila tiba waktu malam.Sembahyang terawih juga meriah tetapi 10 terakhir Ramadhan akan lebih meriah.Menyambut seruan lailatul Qadr.

Siang hari pula dipenuhi bacaan Al-Quran oleh masyarakat di sini.Tidak kiralah dari yang kemas berbaju kot sehingga kepada pakcik jual tisu kat tepi jalan,Al-Quran sentiasa di tangan.Iftar kadang kala diserikan oleh jemputan daripada jiran-jiran Arab sebelah rumah.Diajak berbuka sekali.Pernah aku menolak ajakan itu,tetapi dipujuknya juga.Kita kan bersaudara.Ya Allah,sungguh nikmat ukhuwwah Islamiah.

Maghrib itu Zu nekad meluahkan segalanya.Sakinah yang menjadi teman seperjuangan sejak dua tahun yang lalu menjadi sahabat baik hingga ke hari ini.Dia tahu,pasti sahabatnya itu akan sedia menadah telinga mendengarkan permasalahannya ini.Selama dua tahun perkenalan,tidak pernah Sakinah menghampakan dirinya andai diminta nasihat.Pasti akan dicuba juga melepaskan gelojak dan keserabutan hati insan yang berada di hadapannya itu.

Nasi putih dijamah sedikit,bersama perasaan yang tak bermaya.Perasaan yang ingin dihamburkan segera.Biar hilang gelisah,biar hadir bahagia.

"Zu,kenapa dengan kau ni.Asyik dari tadi aku tengok macam perempuan mati anak jer.Kau ada masalah ke?Just tell me.Before I go to sleep and close the door,it's better for u to tell me right now,"terus terang Sakinah menyusun ayat tanpa sempat aku memulakan.

"Camni la Kinah.Aku sekarang macam tak da mood nak belajar.Bukan apa,banyak sangat wei.Banyak kali juga rasa futur.Macam nak keluar je dari medic ni."Noktah di situ melepaskan lega di hati.

"Eh,kenapa ni?Kau nak kawen ke Zu?Lain macam je bunyinya..Ok ok,i'm just kidding.Camni,aku nak nasihat kat kau.Cuba kau renung,adakah belajar itu hanya sekadar ambik buku,baca,hafal,exam and then tak tau ke mana?Tidak sahabatku.Belajar itu pada setiap detik dari hidup kita.Bukanlah belajar itu hanya pada belajar bidang yang kita ambil.Komunikasi juga perlu belajar.Nak tarik hati orang pun kena belajar.Nak ngurat abang arab kau pun kena belajar...hahahhaa..."berderai ketawa kami.

"Weh,kau jangan nak campurkan dengan benda lain.Aku seyes ni."

"Yela,betul apa aku cakap.Dan akhirnya belajar untuk meminati apa yang kita belajar juga proses pembelajaran.Belajar untuk tetap hati,sabar dan tabah untuk istiqamah.Andai kau futur,jangan cepat melayan perasaan,takut nanti hanyut tak da sampan nak ambik kau.Kau kena kuat,lawan perasaan itu.Ambik balik semangat time kau mula-mula minat medic dulu.Ingat Allah,itu untuk bekalan akhirat.Ingat mak ayah,itu untuk kejayaan dunia kita.Kerana dengan ingat Allah,setinggi mana pun kita pergi kita takkan mudah lupa diri dan dengan ingat ibubapa,ia bagi kita semangat untuk capai cita-cita kita.Tidaklah kita hanyut dengan dunia kita sendiri bila kita sedar kita ada tanggungjawab dan amanah.Kita takkan mudah hilang fokus.Ok?right,be strong Zu,insyaAllah,"jawab Sakinah menghabiskan kalam.

"Ooo..baru aku faham.Terima kasih yer!Doakan juga aku kuat..sayang kamu",jawabku ikhlas.

"Eh,mana ada.Biasa-biasa la.Dah,jom makan.nak pergi terawih plak ni..kang tak sempat kang,aku suruh kau belanja 'asir(jus)....baru padan muka,"sakatnya tak pernah habis.

"ye la cik Sakinah woi",berbasi-basi aku membalas.

No comments:

Post a Comment