Thursday, July 8, 2010

Kebimbangan terkini kesihatan Mubarak semasa kunjungan ke Paris



Palestinkini.info

Khamis, 08/07/2010 – Presiden Mesir terbang ke Perancis untuk bertemu Sarkozy – tetapi sebab utama di sebalik kunjungan itu mungkin disebabkan kesihatan yang membimbangkan, laporan akhbar London.

Presiden Mesir Hosni Mubarak tiba di Paris Isnin lalu, dikatakan bertemu rakan sejawatan, Nicolas Sarzoky – tetapi alasan sebenar kunjungan tersebut mungkin berkaitan dengan satu kebimbangan terkini berkaitan kesihatan pemimpin berusia 82 tahun itu. Menurut Al-Quds Al-Arabi, sebuah akhbar bahasa Arab di London, Mubarak telah menjalani satu siri pemeriksaan sejurus selepas ketibaan beliau di ibu kota Perancis untuk kunjungan saat-saat akhir.

Laporan pemeriksaan akan mencetuskan satu spekulasi ke atas masa depan politik presiden itu, di mana beliau belum mengesahkan akan bertanding dalam pemilihan presiden yang akan datang. Anak beliau, Gamal, dipercayai telah dididik untuk menggantikan beliau, tetapi dia juga belum membuat sebarang pengisytiharan.

Dengan ketiadaan Presiden telah mendorong Gamal ke persada arena politik Mesir, demikian menurut laporan Al-Quds. Dalam peranan beliau sebagai Setiausaha Agung Jawatankuasa Polisi, beliau telah mengambil bahagian dalam menghadiri beberapa mesyuarat berprofil tinggi di mana beliau menyeru agar kerajaan menangani rasuah dan menyampaikan agenda secara jelas bagi pelan-pelan undian.

sumber : haaretz
penterjemah : rahina

dah kena tegur ngan Allah tu,dah2 la buat zalim hai Hosni Mubarak

No comments:

Post a Comment