Thursday, June 17, 2010

muut syahiidan

bismillahirrahmanirrahim..

pagi itu,aku ke sekolah berniatkn menadah ilmu2 dan mutiara2 berharga dari para pendidik berwibawa.setiap orang punya pandangan.setiap orang punya pendapat.dan pendapat yang paling baik adlh yang membuahkan hasil dan action.

Dan hari itu,aku di0penmindedkan tentang isu suicide kat palestin.mereka tidak sepatutnya mengambil jalan itu.tidak ada jalan lain lagikah?begitu kata dari dia.

Fikiranku menerawang.seikhlas hati aku tidak menyetujui pandangan itu.isu ini begitu mengetuk hatiku tatkala aku mndalami dan empathy tika membaca 'Nostalgia Syuhada' Palestin'.perbahasan dan hujah2 dari figure2 hebat cenderung kepada membolehkannya.mereka dikurung dalam penjara besar itu.tiada bantuan dari luar.tiada bahan dan sumber dari luar.untuk mengisi perut pun perlu berhempas pulas,apatah lagi untuk mndapatkan bahan2 nuklear!salutelah pada kehebatan mereka di sebalik kekurangan.

Dan yang mengimpikan syahid itu bukanlah yang biasa2.lihatlah sejarah dan tarbiah hidup mereka.lihatlah kekentalan hati mereka.teladanilah semangat mereka.Dan sehingga tidak ada fitnah bagi agamaNYa.Al-Quds tidak pernah terlepas dari ingatan.berbagai2 jihad,adalah utk mempertahankan masjid umat ini!siapakah kita berbanding mereka yang dijanjikan Allah adalah sebaik2 pejuang.iaitu yang berada disekeliling Al-Quds dan memprtahankannya.


Aku pulang ingin mencari kepastian.Ingin mengukuhkan pendirian.Kutekadkan hati,akan ku ajukan soalan itu.apakah hukum amaliyyah istisyhadiyyah?adakah disamakan dgn bunuh diri?dan aku mndapatkan jawapan sama dgn detik dan pendirian hatiku.tidak sama sekali.

Siapakah yang mengajukan soklan ini?sunyi sepi.hehe..biarkan.

No comments:

Post a Comment