Thursday, January 7, 2010

taqwa

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah dan syukur pd Allah atas sgl nikmat, selawat dan salam buat Nabi s.a.w.,serta salam prjuangan utk pejuang2 agama..

Secara sedar atau tidak,kita sebenarnya ibarat seorang pengumpul kayu yang berada dalam prjalanan menuju Tuannya utk dipersembahkan sebanyak manakah kayu yang berjaya dikumpulkan..

Sungguh setiap detik itu mmbentangkan seribu keajaiban buat hamba2Nya yang sentiasa mncari hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap apa yang Allah takdirkan utk kita.Ia mengajar kita sama ada utk terus thabat di jalan keredhaanNya atau hanyut dgn dunia dan berada di zon selesa.Kehidupan ini adalah bicara Allah.Sungguh Allah sedang berbicara dgn kita.Sungguh Dia sedang mentarbiah diri kita.Sungguh Dia sedang beri kita kekuatan..Dan Dia akan sentiasa menguji kita kalau bukan dgn ujian,maka dgn kesenangan dan 'smooth'nya hidup kita.

Jalan di depan masih panjang...sepanjang yang brnama kehidupan.Tuhan,beri kami ketaqwaan.Kerana dgn ketaqwaan itu mndekatkan kami kpd keredhaanMu.Taqwa.Eh taqwa?yakni...taat,tidak maksiat.ingat,xlupa.syukur,xkufur.

Justeru,jalan menuju ketaatan adlh dgn pngorbanan dan mujahadah menepis sgl kekotoran dan kejahatan yang datangnya dr diri sdiri.Sabar dalam ibadah.Khusyuk mengerjakannya.Teringst pesan seorang guru,jika kita xmampu menangis krn Allah maka buat2lah menangis semoga kita akan menangis sungguh2 krnNya suatu hari nanti.Jika kamu tidak mampu menangis kerana Allah,maka menangislah kerana kamu tidak mampu mengeluarkan air mata krnNya.Analoginya mudah,kita sanggup menangis krn kehilangan benda atau orang yang disayangi.begitulah hamba yang sayang dan cinta Allah,yang sudah merasa manisnya iman akan mudahnya mengalirkan air mata krn Tuhan Yang Maha Agung,yang amat disayanginya.

sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendrilah yang mengubahnya.dan apabila Allah mnghendaki keburukan trhadap sstu kaum,maka tidak ada yang dpt mnolaknya dan tidak ada pelindung bg mrk mlainkan Dia.13:11.

Maka,terpulang kpd kita utk berubah atau tidak.life is all bout choices.when u cut away all da junk,evry situation is a choice.u choose how u react to situations.
u choose how people will affect ur mood,u choose 2be in good or bad mood.da bottomline:it is ur choice how u live life!drpd sudut yang lain,kita boleh kaitkan ia dgn pengakhiran hidup kita.to choose heaven or hell.jika hati tekad utk berubah,tiada yang dpt menghalang pndirian itu krn sifat manusia sanggup melakukan apa shj utk mncapai cita2 dan impiannya.tidak kira apa halangan mndatang,pasti akan dilepasi jua.Jika kita sanggup brkorban sglnya utk urusan dunia kita,alangkah ruginya sifat itu tidak diaplikasikan utk urusan akhirat,kn?

Seterusnya,ingat dan tidak lupa.Kehidupan ini dipenuhi dgn pengalaman2 yg mngajar manusia agar mereka jadi lbih baik.yang baik diambil,yang kurang baik perlu kita tepikan.lalu,kita brtaubat dan muhasabah diri ke arah yang lbih baik seterusnya yang terbaik.

Akhirnya,bersyukurlah kita ke atas stiap kejadian dan ketentuanNya ke atas kita.Think positif mnjadikan kita redha dgn apa yang ada.sama ada ujian lebih2 lagi kejayaan dan kesenangan.bersyukur itu tanda terima kasih dan bila berterima kasih maksudnya kita menghargai apa yang kita dapat.setelah itu,peliharalah diri kita sentiasa dari kufur nikmat,yang hanya menatijahkan sikap angkuh yang hanya memakan tuan empunya badan.kisah Qarun sudah kita maklumi.sejarah2 itu,memberitahu kita smua tentang sunnatullah agar kita mngambil peringatan.mengambil peringatan.mengambil peringatan.smg kita dlm golongan itu.

Wahai org2 yang beriman,brsabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di prbatasan negerimu)dan brtaqwalah kpd Allah agr kamu beruntung.3:200

No comments:

Post a Comment