Thursday, August 6, 2009

manusia itu brbagai ragam..

bismillahirrahmanirrahim...

lagu kembali pdMu menyelinap masuk ke telinga,tanda telefon minta diangkat..

'syifa,tlg tengok no akaun akak dale sapul CIB hok duk atah rak tu kejap',permintaan k.az yg kukenali itu segera mmerlukan tindakn..dlm kmalasan itu,sy gagahkan jua diri utk bangkit..nafsu jgn dilayan,klu dilayan xterbuat lah kerja gamaknye..

'aah,ada2..ni dia...',sy langsung memberitahu maklumat yg diminta..huh,mujur la k.az tepon..klu dok xg u pulak aku ari ni..

stlh siap sarapan brlaukkan sardin malam td(kuah seafood da abes),sy sgra brsiap utk ke u,nk 'settle'kan urusan result,mg2 dipermudahkan..

sprti biasa,sy menahan tremco ke ramses.Perjalanan dr sabi' ke u cairo kira2 sejam,tu klu naik tremco+metro.Biasanya dgn cara tu la sy ulang alik dr sabi' ke u wlupun ada je prkhidmatan bas terus ke sayyida,tujuannye utk mnjimatkan masa..

dalam tremco tu,sy brkira2 sendiri utk cuba naik metro dr ramses,maksudnye turun dr tremco di perhentian trakhir, xseperti biasa.Kebiasaannya,sy akn turun kt demerdash atau dpn kuliah ain shams utk naik metro..tp hari ni gatal2 nk cuba mm'bz'kn diri mcm org arab...hehe..tp,plan tu xjdik sbb anak gadis arab yg duk dpn sy ni nk turun kt demerdash jgk.so,baik la turun terus..xyah gatal2 ye ari ni..marrah gayya ye~padahal malas nk jerit kt rais driver ni sbb sy duk kt blkg lam tremco sbb biasanya xdgrla klu sy jerit dr blkg,lain la klu duk dpn skali..hehe,bajet2..

assalamu'alaikum,salam diberi kpd makcik pnjaga imarah(bgnn)rumah ksayanganku..ni adalah salah satu amalan org arab yg sy salute..mnyebarkan salam kpd setiap muslim yg dijumpainya,xkirala dia knal ke xknal..ye la kan, di akhir zaman macam skrg ni,sunnah2 Rasulullah s.a.w. smakin dilupakan..tp biah kat sini ,masih ada ghuraba'2 yg cuba mnghayati dan mempertahankan sunnah2 Rasulullah s.a.w. dalam khidupan..mg kita jg trmasuk dlm klngn ghuraba' itu..

Rasulullah s.a.w. ada brsabda:

إن الدين بداء غريباً ويرجع غريباً فطوبى للغرباء الذين يصلحون ما أفسد الناس من بعدى من سنتى...
[ Sesungguhnya agama (Islam) bermula asing (pelik) dan ia akan kembali terasing, maka berbahagialah orang-orang yang asing yang memperbaiki apa-apa kerosakan yang dilakukan manusia selepasku terhadap sunnahku ]

terasa mndamaikan,kita rasa kita keseorangan di bumi asing ini..rupa2nye kita pd hakikatnya dikelilingi saudara2 seakidah yg lain..saudara2 yg diikat dgn satu agama..subhanAllah..


stlh melepaskan rindu pd rumah yg da bbrp hari ditingglkn,sy terus call nabilah mintak dia teman pergi u..dialah kawan yg baik,yg sy boleh harap utk tlg temankan kot2 ada masalah..walaupun dia jg sibuk,tp tetap harapan ini tidak dihancurkan..tq2,may Allah bless u nabilah.waktu sy tgh bengang ngan arab pun,dia cuba lg nk dapatkan surat yg diperlukan tu..trkadang,sy sgt2 brsyukur ada sahabat2 yg baik,yg mmberi dikala kita mmerlukan,yg dgn melihatnya kita jadi semangat,yg dgn bermu'amalah dgnnya kita jadi lebih tahu ttg khidupan..benarlah,manusia itu saling memerlukan..tundukkan keegoan,akui kita sbg manusia diciptakan brsifat lemah dan memerlukan..sbnrnya dgn memerhatikan manusia itu sndiri mampu mnimbulkan rasa takjub kpd Allah..

slsai berurusan dgn pihak syuun tullab,sy rs bagai lepas sikit bebanan dan kalutan sminggu dua ni..huh,jom layan 'asir(jus) dpn rumah!.....mm,gagahkan diri utk kerja seterusnya~

...“tidak perlu mencari sahabat, jadikan sahaja dirimu seorang yang mudah bersahabat, nescaya sahabat akan datang bertandang. Sahabat yang hakiki!”

No comments:

Post a Comment